Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu

Dieta sensoryczna - ćwiczenia i zabawy wykonywane w warunkach domowych z uwzględnieniem określonego porządku dnia

Dieta opracowana dla dziecka, u którego rozpoznane zaburzenia dotyczą:

  • układu przedsionkowego i proprioceptywnego i mają charakter podwrażliwości,
  • układu dotykowego i słuchowego o charakterze nadwrażliwości (w mniejszym stopniu),
  • planowania motorycznego,
  • utrzymania właściwej postawy ciała, stabilizacji.

 

1.    Pobudka

  • 3 - 4 mocne uściski,
  • przejście do łazienki skacząc obunóż lub na jednej nodze,
  • poranna toaleta - mycie zębów i języka (najlepiej szczoteczka elektryczną),
  • przejście do kuchni na palcach lub piętach,
  • ubieranie przed lustrem z jednoczesnym masażem, dłoni, rąk, karku przy wykorzystaniu szorstkiej gąbki,
  • wspólne przygotowanie posiłku (odkręcanie i zakręcanie pojemników, przelewanie napojów, rozkładanie sztućców, posypywanie przypraw itp.),
  • stymulacja przedsionkowa (skoki obunóż w miejscu 5 razy, marsz z wymachami rąk i nóg ok. 1 min., robienie pajacyków 5-10 razy, w siadzie kręcenie w kółko na pośladkach 3 razy w jedną, 3 razy w drugą stronę, podrzucanie woreczka prawą, lewą ręką, przerzucanie z ręki do ręki).

 

2. Podróż do szkoły, sklepu, na wycieczkę

  • liczenie drzew po prawej i po lewej stronie,
  • nawigowanie trasy - dziecko określa stronę, w którą porusza się pojazd,
  • poruszanie określonymi przez rodzica częściami ciała,
  • przybijanie piątki na pożegnanie (3 razy).

 

3.    Swobodna aktywność dziecka w domu w celu uniknięcia przemęczenia zbyt dużą ilością zajęć.

 

4.  Po południu

  • Ćwiczenia normalizujące układ przedsionkowy i proprioceptywny (2 razy
    w tygodniu)

- chodzenie na czworakach w różnych kierunkach po dywanie, po płytkach,

- chodzenie stopa za stopą wzdłuż wyznaczonego toru,

- toczenie się po podłodze w różnych kierunkach,

- zabawy w przepychanie i siłowanie się,

- przenoszenie butelek napełnionych wodą,

- w leżeniu na plecach toczenie stopami piłki po ścianie i powrót w kierunku podłogi.

  • Usprawnianie układu dotykowego (2 razy w tygodniu)

-  robienie kul z materiałów o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu,

- dotykanie przedramion i dłoni dziecka materiałami o różnej fakturze,

- zabawy sypkimi materiałami kuchennymi (mąka, kasza, sól, cukier, ryż),

- szukanie ukrytych drobnych przedmiotów w koszu,

- rozpoznawanie przedmiotów codziennego użytku bez kontroli wzroku,

- domino dotykowe.

  • Usprawnianie układu słuchowego (2 razy w tygodniu)

- masowanie obrąbków uszu,

- zabawy ortofoniczne (rozpoznawanie i naśladowanie głosów zwierząt, naśladowanie dźwięków wydawanych przez pojazdy, instrumenty),

- wysłuchiwanie i odtwarzanie prostych struktur rytmicznych (np. dwa stuknięcia o klocek, stop, dwa stuknięcia o klocek,

- wyklaskiwanie, wystukiwanie, wytupywanie rytmu,

- zabawy ruchowe z rymami typu: skoki-podskoki, bieganie-siadanie, czworakowanie-    obracanie,

- klaskanie w rytm muzyki.

  • Usprawnianie funkcji wzrokowych (raz w tygodniu)

- obserwowanie z nieruchomą głową przemieszczającej się zabawki mechanicznej,

- skręcanie ciała w prawą i lewą stronę na stojąco,

- łapanie baniek mydlanych do kubeczka,

- zabawy i gry zręcznościowe,

- rysowanie według poleceń słownych,

- toczenie piłki po torze ze sznura,

- sortowanie przedmiotów wg określonego kryterium,

- rozpoznawanie układów dłoni i stóp na rysunkach,

- budowanie z klocków w różnych płaszczyznach,

- odnajdowanie drogi w labiryntach tylko za pomocą wzroku,

- wyszukiwanie różnic w obrazkach,

- kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych,

- układanie z klocków figur przestrzennych.

 

5. Spacer, jazda na rowerze, hulajnodze w miarę możliwości 1 godzinę dziennie.

 

6. Kąpiel – mycie ciała z wykorzystaniem gąbek różnych faktur.

 

7. Przed snem dostarczenie chłopcu stymulacji proprioceptywnej oraz dotykowej mającej na celu wyciszenie układu nerwowego np. poprzez zawijanie w kołdrę, mocny uścisk 2 - 3 razy.

 

Ponadto wskazane jest:

  • Zadbanie o odpowiednie przygotowanie miejsca pracy dziecka podczas zadań przy biurku (krzesło z podłokietnikami, podkładka antypoślizgowa do stabilizacji przedmiotów na biurku).
  • Obcinanie drażniących dziecko metek.
  • Podczas pisania zapewnienie dziecku obciążenia narzędzia pisarskiego np. zastosowanie nakładek obciążających na długopis, ołówek.
  • Masowanie w sposób zdecydowany, zgodnie z kierunkiem rośnięcia włosków i zasadą „od mniej do bardziej wrażliwych części ciała”.
  • Mówienie do dziecka w sposób nieskomplikowany, prosty, zwracanie przy tym uwagi na nawiązywanie przez dziecko kontaktu wzrokowego z rozmówcą.
  • Angażowanie do wykonywania czynności domowych na miarę możliwości, niewyręczanie dziecka.
  • Unikanie miejsc, w których występują drażniące dziecko bodźce lub ograniczenie działania drażniących bodźców np. poprzez użycie zatyczek do uszu lub słuchawek.