Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową i słuchową

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową:

  • Dobieranie par jednakowych figur, obrazków.
  • Segregowanie, porządkowanie figur, przedmiotów, obrazków według różnych zasad.
  • Układanie puzzli.
  • Układanie figur, drobnych przedmiotów (patyczki, kasztany, kamyki) w dowolne  wzory, lub odtwarzanie wzoru.
  • Kolorowanie - wypełnianie konturów.
  • Wyszukiwanie takich samych figur, obrazków, przedmiotów.
  • Tworzenie układów – wzorów z figur geometrycznych.                         
  • Układanie obrazków po uprzednim rozcięciu, z wzorem lub bez.
  • Układanie na wzorze.
  • Odszukiwanie w zbiorze obrazków, ilustracji opisanych słownie.
  • Porządkowanie historyjek obrazkowych.
  • Rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w  układzie elementów - zasłanianie niektórych przedmiotów, zmiana ich wzajemnego położenia, zabieranie lub dokładanie elementów ( „Co tu się zmieniło?")
  • Układanie obrazków w kolejności w jakiej były one pokazywane - długie i krótkie ekspozycje.
  • Rysowanie za pomocą szablonów.
  • Uzupełnianie niedokończonych rysunków.
  • Wyszukiwanie elementów różniących dwa, pozornie takie same rysunki.
  • Wyszukiwanie podobieństw w dwóch rysunkach.
  • Gra w domino obrazkowe, literowe, tradycyjne.
  • Dobieranie części obrazka do całości - uzupełnianka obrazkowa.
  • Rysowanie wzorków, szlaczków.
  • Rysowanie kompozycji geometrycznych wg wzoru.
  • Układanie figur geometrycznych i liter z patyczków i klocków.
  • Wyróżnianie i zaznaczanie kolorem przecinających się figur, liter.
  •  Rysowanie na siatce kwadratowej.
  • Gry typu „memory" - rozpoznawanie par odpowiadających sobie elementów( ćwiczenie to doskonali również pamięć wzrokową).
  • Odtwarzanie z pamięci eksponowanych przedmiotów i wskazywanie miejsca, w którym się znajdowały.
  • Rozpoznawanie płaskich figur : koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.
  • Dzielenie większej figury na mniejsze elementy i układanie nowej całości.
  • Odtwarzanie kształtów.
  • Dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach.
  • Układanie różnych kompozycji i budowli wg wzoru ; klocki, mozaiki geometryczne, układanki.
  • Układanie pociętych na części liter wg wzoru.
  • Łańcuchy sylabowe z obrazkiem.
  • Układanie par klocków lub obrazków.

 

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową:  

  • Rozpoznawanie odgłosów płynących z otoczenia ( pojazdy, głosy zwierząt, urządzenia domowe itp.).
  • Określanie źródła dźwięku.
  • Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty lub instrumenty.
  • Zabawy z instrumentami muzycznymi.
  • Naśladowanie dźwięków .
  • Rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wysokich i niskich, tempa wolnego i szybkiego.
  • Wystukiwanie lub wyklaskiwanie rytmu.
  • Zastępowanie poleceń słownych przez sygnały dźwiękowe lub zestaw dźwięków.
  • Podział zdania na wyrazy.
  • Liczenie wyrazów w zdaniu.
  • Porównywanie długości zdań.
  • Kończenie rozpoczętego zdania.
  • Budowanie zdania z podanym wyrazem.
  • Wyszukiwanie rymujących się wyrazów.
  • Różnicowanie słuchowe wyrazów o podobnym brzmieniu.
  • Wyszukiwanie różnic w wyrazach.
  • Zapamiętywanie kolejności powtarzanych wyrazów.
  • Podział wyrazów na sylaby.
  • Zabawa w kończenie słów.
  • Liczenie sylab w wyrazach.
  • Tworzenie wyrazów zaczynających się określoną sylabą.
  • Układanie wyrazów z sylab.
  • Segregowanie wyrazów według ilości sylab.
  • Uzupełnienie wyrazów brakującymi sylabami.
  • Rozpoznawanie określonych sylab w usłyszanych słowach.
  • Wyodrębnienie głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie wyrazu.
  • Wyodrębnienie głosek z wyrazów.
  • Liczenie głosek w wyrazach.
  • Segregowanie wyrazów według ilości głosek.
  • Tworzenie sylab z określoną samogłoską.
  • Różnicowanie głosek podobnych fonetycznie.
  • Segregowanie obrazków, których nazw zaczynają się na określone głoski.
  • Tworzenie wyrazów zaczynających taką samą głoską.
  • Kojarzenie głoski z jej znakiem graficznym.
  • Ćwiczenie syntezy sylabowej.
  • Ćwiczenie syntezy głoskowej.
  • „Przesuwaczki” sylabowe.
  • Domino sylabowe.
  • Domino obrazkowo - wyrazowe.
  • Dobieranie podpisów do obrazków.
  • Nauka wierszyków, piosenek, rymowanek.

 

                                                                                     Opracowała – Jolanta Pogorzelska