Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu

SPĘDZANIE WOLNEGO CZASU - WSPÓLNE ZABAWY W DOMU

Zabawa I

Dokończ rysunek.

     Potrzebna jest kartka papieru, kredki. Rysujemy na kartce kółko, kwadrat, trójkąt lub prostokąt. Można narysować pojedyncze figury na oddzielnych kartkach, po dwie na jednej lub wszystkie naraz. Prosimy dziecko, aby rysowało samodzielnie dalej, według własnego pomysłu, np. z koła – słonko, zegar, kwiatek; z kwadratu – domek, budka dla pieska, stolik itp.

 

Zabawa II

Gdzie tak było? Jaka to bajka?

Wracając z balu zgubiła pantofelek („Kopciuszek”).

Dziewczynka była tak mała, że mieściła się w skorupce po orzechu („Calineczka”).

Gajowy uratował babcię i jej wnuczkę przed złym wilkiem („Czerwony Kapturek”).

Dzieci błądziły po lesie, aż trafiły do chatki zbudowanej z samych słodyczy („Jaś i Małgosia”).

Pisklę było zbyt duże i brzydkie, wszystkie zwierzęta dokuczały mu i nikt nie chciał się z nim bawić („Brzydkie kaczątko”).

Pewnego razu ubogi rybak złowił rybkę, która przemówiła do niego ludzkim głosem („Bajka o rybaku i złotej rybce”).

Świnki zbudowały dla siebie domki. Jedna zbudowała go ze słomy, druga z drewna, a trzecia najbardziej pracowita z cegieł („Trzy małe świnki”).

 

Zabawa III

Skojarzenia

   Mówimy wyraz, a zadaniem dziecka jest podanie dwóch innych wyrazów związanych z tym pierwszym np. Wielkanoc - pisanka, koszyczek.  W dalszej kolejności można zamienić się rolami – to dziecko podaje wyraz początkowy, a rodzic kolejne z nim związane.

Przykłady:

Mydło – woda, ręcznik                                     Jabłko – gruszka, banan

Rycerz – miecz, tarcza                                      Mikołaj – prezent, choinka

Szafa – ubrania, wieszaki                                  Ubranie – spodnie, bluza

Szkoła – uczeń, tablica                                      Pogoda – słońce, deszcz

Król – korona, zamek                                        Łyżka – widelec, nóż

 

Zabawa IV

Ciepło – zimno.

    Szukanie ukrytych przedmiotów. Chowamy przedmiot, a następnie prosimy dziecko o szukanie naprowadzając je za pomocą wskazówek słownych np. gdy jest daleko mówimy – zimno, gdy jest bliżej – cieplej, coraz cieplej, gdy jest blisko – ciepło, gorąco, upał. Następnie można zamienić się rolami – to rodzic szuka, a dziecko naprowadza.

 

Zabawa V

Czy to prawda?

    Zadaniem dziecka jest ocena, czy wypowiedziane przez rodzica zdanie jest prawdziwe. Przykłady zdań:

Stolicą Polski jest Warszawa (prawda).

Bociany przylatują jesienią (fałsz).

Latem dni są długie, a noce krótkie (prawda).

W każdym roku jest trzynaście miesięcy (fałsz).

Luty jest najkrótszym miesiącem w roku (prawda).

 

Zabawa VI

Co teraz robię?

    Za pomocą mimiki oraz gestów przedstawiamy wybrane czynności. Zadaniem dziecka lub rodzica jest rozpoznanie, jaka to czynność.

 

Zabawa VII

Zapamiętaj

      Na stoliku kładziemy przedmioty np. kredka, linijka, gumka, klej, ołówek, temperówka (mogą też być figurki zwierząt, obrazki, inne zabawki). Zadaniem dziecka jest zapamiętanie przedmiotów oraz właściwej kolejności ich ułożenia. Zaczynamy od małej liczby elementów (np. 3-4) stopniowo dokładając kolejne. Dziecko przygląda się ułożonym przedmiotom, a następnie odwraca się i wymienia je z pamięci.

      Ćwiczenie można w różny sposób modyfikować. Np. po rozłożeniu przedmiotów, kiedy dziecko zapamiętało je i odwróciło się można przestawić ich kolejność lub schować jeden lub dwa elementy. Następnie pytamy: co się zmieniło?

 

Zabawa VIII

Co mam na myśli?

       Przedmiot, który mamy na myśli znajduje się w pokoju. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jaki to przedmiot. W tym celu zadaje pytania, na które odpowiadamy tylko TAK lub NIE.  Przykłady pytań:

Czy to leży na stole?                          Czy to jest okrągłe?

Czy to jest z drewna?                         Czy to jest białe?

Czy to służy do zabawy?                   Czy to jest duże? itp.

     W dalszej kolejności zamieniamy się rolami – dziecko wybiera jedną rzecz, a rodzic zadaje pytania.

 

Zabawa IX

       Rysunek zgodnie z instrukcją  

    Przykłady

Domek Po prawej stronie dorysuj płotek. Po płotku chodzi czarny kotek. Po lewej stronie domku narysuj drzewo. Na drzewie są czerwone jabłka. Przed domkiem stoją trzy doniczki    z kwiatkami. Nad domkiem płyną chmurki, a zza chmurek wygląda słońce.

Stolik Na środku stolika stoi wazon z kwiatami. Po lewej stronie jest talerz z owocami, a po prawej dwa małe talerzyki z ciastem. Przy każdym talerzyku leży serwetka i łyżeczka. Nad stolikiem wisi lampa. Pod stolikiem leży zielona piłka.

 

Zabawa X

Co to jest?

      Rozpoznawanie za pomocą dotyku, węchu, słuchu.

Przykłady

  1. W woreczku są różne przedmioty np. kredka, gumka, długopis, piłeczka, guzik, kluczyk, klocek (mogą być figurki zwierząt, szablony różnych przedmiotów wycięte z kartonu).

Dziecko rozpoznaje je tylko za pomocą dotyku.

  1. Przygotowujemy wodę w miseczce, kartkę papieru, piłeczkę, klucze, folię, szklankę z łyżeczką, dostępne instrumenty muzyczne, zabawki dźwiękowe.  Dziecko nie widzi przedmiotów, rozpoznaje usłyszane dźwięki (mogą być też odgłosy wydawane przez człowieka np. dmuchanie, śmiech, kichanie, cmokanie, klaskanie, tupanie, ziewanie itp.).

 

    Opracowała mgr Jolanta Pogorzelska