Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu

Ćwiczenia rozwijające umiejętności u dziecka

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE SPRAWNOŚCI MANUALNE

a. ćwiczenia rozmachowe rozluźniające napięcia mięśni ramion i przedramienia

  • zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (dajemy dziecku kartony, gazety, arkusze szarego papieru) oraz duży pędzel. Ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół malujemy pędzlem. Robimy przy tym zamaszyste ruchy, aby mięśnie rozluźnić;
  • próbujemy zamalowywać dużej przestrzeni ograniczonej konturem (szkicujemy dziecku np. postać, przedmiot, figurę geometryczną – dziecko próbuje wypełnić ten kontur,
  • pogrubianie konturów dużych form geometrycznych dużych rysunków,
  • malowanie dużych form kulistych, płynnym, ciągłym ruchem,
  • malowanie dużych szlaczków.

b. ćwiczenia manualne, czyli usprawniające małe ruchy: dłoni, nadgarstka i palców:

  • montowanie konstrukcji z gotowych elementów (klocków, krążków itp.),
  • układanki płaskie, klockowe, wtyczkowe z zachowaniem stopniowania trudności: na wzorze, według wzoru, bez wzoru,
  • modelowanie z wykorzystaniem plasteliny lub modeliny: ugniatanie, robienie kulek, wałków, obwodzenie wałkami wzorów geometrycznych i innych figur, wypełnianie różnych powierzchni (domek, koło), tworzenie ornamentów i szlaczków (wg wzoru i z pamięci),
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki w tekturkach- do tego można wykorzystać np. rolkę od papieru
  • wydzieranki i wypełnianie konturów figur geometrycznych, rysunków i cyfr,
  • wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności: cięcie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturowych rysunków,
  • wycinanki-naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp.,
  • szycie ściegiem fastrygowanym-przewlekanie igły z nitką przez otworki w tekturce,
  • łamanki papierowe (łódeczki, samoloty itp.),
  • ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe dłoni, strzepywanie wody, wytrzepywanie piasku z rękawów,
  • stemplowanie (stempelki konturowe zwierząt, kwiatów itp.).

c. ćwiczenia graficzne usprawniające drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu:

  • pogrubianie konturów figur geometrycznych, szlaczków, konturów obrazków,
  • rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym,
  • rysowanie za pomocą szablonów (zewnętrznych i wewnętrznych) figur geometrycznych i prostych przedmiotów,
  • kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
  • zamalowywanie kredkami małych przestrzeni (obrazków z książeczek do malowania konturów, stempelków),
  • rysowanie szlaczków litero podobnych w liniaturze: po wzorze, po kropkach, kończenie rozpoczętego wzoru i samodzielne kontynuowanie wzoru,
  • rysunki dowolne markerami, kredkami świecowymi, kredkami ołówkowymi.

 

ĆWICZENIA FUNKCJI SŁUCHOWEJ I MOWY

a. ćwiczenia wrażliwości słuchowej, koncentracja na bodźcu słuchowym, różnicowanie dźwięków, pamięć słuchowa: 

  • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja (szmery, szelesty, odgłosy kroków, pojazdów itp.),
  • rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne oraz lokalizacja (skąd dźwięk dochodzi),
  • dobieranie rymujących się nazw obrazków,
  • nauka na pamięć łatwych rymujących się wierszyków,
  • powtarzanie – wypowiedzianych słów oraz krótkich zdań po rodzicach (np. kot, kotek, dom- domek, itp. Ala ma kota. Kot ma szary brzuszek itp.) Możemy bawić się słowami!

b. ćwiczenia udoskonalające funkcje językowe:

  • opowiadanie obrazka,
  • nadawanie tytułu obrazkowi lub historyjce,
  • opowiadanie historyjki obrazkowej wcześniej samodzielnie ułożonej,
  • kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez naśladowanie przez chłopca prawidłowego wzorca,
  •  zadawanie pytań do obrazków, odpowiadanie na nie- budowanie zdań,
  • ćwiczenia w poprawnym używaniu wyrażeń przyimkowych: na, do, w, przed, z,
  • zapamiętywanie wierszyków, piosenek.

 

ĆWICZENIA FUNKCJI WZROKOWEJ I ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ NA PODSTAWIE MATERIAŁU KONKRETNEGO (OBRAZKOWEGO) I ABSTRAKCYJNEGO (GEOMETRYCZNEGO I LITEROWEGO - BEZ CZYTANIA)

a. ćwiczenia funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej, mają na celu usprawnić pamięć bezpośrednią, spostrzegawczość w zakresie stałości kształtów i stosunków przestrzennych.

  • dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino),
  • dobieranie par jednakowych figur geometrycznych (jw.),
  • odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur geometrycznych),
  • rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów (jw.)-zabawa "Co tu się zmieniło"
  • układanie obrazków według instrukcji słownej (po lewej, po prawej, na górze, na dole, za, przed, itp., wskazywanie obrazków o określonym położeniu, samodzielne określanie ich położenia,
  • układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazywane (różne obrazki, długie, krótkie ekspozycje),
  • układanie obrazków z części (układanki płaskie i klockowe),
  • układanie historyjek obrazkowych,
  • rysowanie kompozycji za pomocą szablonów rysunkowych i geometrycznych,
  • budowanie według wzoru kompozycji z klocków,
  • wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami.