Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu

Sygnały w zachowaniu dziecka, które mogą świadczyć o nieprawidłowym funkcjonowaniu zmysłów

Zmysł Nadwrażliwość (nadreaktywność)

Niedowrażliwość (podreaktywność)

Biały szum
SŁUCH
  • zatykanie uszu
  • dziecko sprawia wrażenie niesłyszącego lub słabo słyszącego
  • niektóre dźwięki przeszkadzają mu tak, jakby sprawiały ból
  • słucha dźwięków wydawanych przez siebie
  • ma bardzo lekki sen
  • unika strzyżenia włosów
  • boi się dźwięków zwierząt
  • wsłuchuje się w pozornie nieistniejące dźwięki np. rury, żarówki, schnące ubrania
  • chowanie się w ciche miejsca (np. szafki) lub zatykanie uszu
  • niechęć do wychodzenia z domu, otwierania okien
  • zagłuszanie muzyką
  • nie reagowanie na polecenia
  • izolowanie się od otoczenia
  • protestuje przeciwko manipulowaniu przy uszach
  • boi się chrapania, odgłosu burzy, warkotu maszyn i urządzeń domowych
  • ma trudności z tolerowaniem stałych dźwięków (szumu fal, szumu klimatyzacji)
  • przykładanie uszu do źródła dźwięku
  • robienie hałasu (często krzyczy, trzaska drzwiami, ostukuje twarde powierzchnie)
  • szukanie źródeł dźwięku
  • przykłada ucho do wibrujących powierzchni
  • lubi przysłuchiwać się maszynom (pralka, zmywarka, odkurzacz)
  • lubi spuszczać wodę w toalecie i odkręcać krany
  • lubi szum fal i dźwięki o stałym poziomie nasilenia lubi drzeć i gnieść papier
  • otwiera i zamyka drzwi z różną siłą
  • bawi się dźwiękowymi zabawkami lubi tłok i gwar uliczny
  • nie reagowanie na dźwięki, polecenia
  • wsłuchiwanie się w dźwięki własnego ciała (jest zaabsorbowane wewnętrznymi dźwiękami)
  • hiperwentylacja
  • zgrzytanie zębami
  • wybucha krzykiem bez przyczyny
  • przybiera dziwne pozy
  • wydaje ciche dźwięki i przysłuchuje się im
 SMAK
  • spożywanie tylko określonych potraw
  • niechęć do jedzenia
  • dziecko wypluwa pokarmy
  • nie lubi próbować nowych potraw
  •  jedzenie wszystkiego (wszystko bierze do ust),
  • pije i je rzeczy niejadalne
  • wszystko oblizuje
  • wymiotowanie
  • fascynacja potrawami o ostrym smaku
  • nieumiejętność rozpoznawania smaku potrawy
  • próbowanie wszystkiego co jest na stole przed zjedzeniem
  • częste przełykanie śliny
  • nieumiejętność rozpoznawania smaku potrawy
  • jedzenie, ssanie, gryzienie, żucie samego siebie (język i policzki)
  • zwraca pokarm, żeby go ponownie żuć
  • nie zwraca uwagi na jedzenie
  • ma spuchnięty język
 WZROK
  • mruga często powiekami
  • przygląda się mikroskopijnym pyłkom kurzu
  • lubi zbierać paproszki z ubrań i podłogi
  • lubi patrzeć na koła, zegary i przedmioty z obracającymi się częściami np. bąki, płyty
  • ma doskonałą pamięć wzrokową
  • ma zdolności w zakresie czytania
  • lubi przyglądać się kropelce śliny rozciągniętej między palcami
  • lubi patrzeć przez małe dziurki, popękane szkło
  • fascynują go małe skomplikowane przedmioty
  • unika swojego odbicia w lustrze
  • układa misterne wzory
  • boi się ciemności i nagłego blasku
  • zaciska powieki i zasłania rękoma
  • pociera oczy, próbuje je wydłubać
  • chce się chować przy nadmiarze bodźców świetlnych
  • nagły krzyk, złość
  •  wpatruje się w nienaturalny sposób
  • wpatruje się w jaskrawe rzeczy (przygląda się słońcu)
  • nie reaguje na słabe bodźce
  • interesuje się różnymi źródłami światła
  •  pocieranie powiek
  • obserwuje ruchy rzęs
  • obserwacja kurzu unoszącego się w powietrzu
  • wkładanie palca do oczu
  • widzi małe plamki, światła, kolory
  • patrzy bokiem lub jakby do środka oka
DOTYK
  • unikanie kontaktu (dziecko sprzeciwia się dotykaniu)
  • niechęć do kontaktu fizycznego z ludźmi
  • nie lubi dotykać przedmiotów o różnej fakturze
  • nie lubi się myć
  • nie lubi metek przy ubraniach
  • nie lubi obcinania paznokci
  • negatywnie reaguje na dotyk ubrania przylegającego do ciała i krępującego jego ruchy
  • nie lubi być przykryte
  •  nie reaguje na ból
  • okalecza się samo (uderza, bije, szczypie)
  • chowa się w ciasne miejsca, lub owija się ciasno (kocem)
  • przytula się do innych, chowa pod pachę
  • lubi silny dotyk
  • preferuje szorstkie tkaniny
  •  lubi być drapane, często samo drapie się po całym ciele
  • często miewa dreszcze
  • często ma gęsią skórkę
  • po okresie ciszy i spokoju nagle zaczyna się gryźć lub bić
 RÓWNOWAGA
  • niechęć do poruszania się
  • niechęć do bycia przemieszczanym
  • sztywność
  • choroba lokomocyjna(wymioty)
  • upadki, chwiejny chód
  • szukanie oparcia, przytrzymywanie się w trakcie chodzenia przy ścianie
  • bujanie się
  • kręcenie w kółko
  • przewracanie się
  • przewracanie się
  • niezgrabność ruchów
  • choroba lokomocyjna
 WĘCH
  • zatyka nos
  • czuje zapachy na które inni zwykle nie reagują
  • stroni od silnych zapachów
  • wymiotuje lub ma mdłości na zapach własnego moczu
  • odmawia oddawania stolca
  • niechętnie ssało pierś
  • pociera nos
  • reakcja wymiotne na zapach
  • unikanie miejsc w których są silne zapachy (np. nie wchodzenie do kuchni podczas gotowania)
  • nie przytyka pachnących rzeczy do nosa
  • podczas jedzenia zatyka nos/ odmawia jedzenia intensywnie pachnących potraw
  • łatwo się dławi
  •  wszystko wącha/ poszukuje silnych wrażeń zapachowych
  • obwąchuje przedmioty i ludzi
  • lubi zapachy towarzyszące gotowaniu
  • zjada rzeczy niejadalne
  • sprzeciwia się spuszczaniu wody, rozmazuje kał, bawi się moczem
  • fascynacje nie specyficznymi zapachami
  • przywiązanie do pewnych przedmiotów pachnących
  • nie reaguje na słaby zapach
  •  chucha na rękę i chce to poczuć
  • wkładanie do nosa różnych przedmiotów
  • szybko i gwałtownie oddycha
  • jest napięte kiedy przeziębi się i ma katar