Zmysł |
Nadwrażliwość (nadreaktywność) |
Niedowrażliwość (podreaktywność)
|
Biały szum |
SŁUCH |
- zatykanie uszu
- dziecko sprawia wrażenie niesłyszącego lub słabo słyszącego
- niektóre dźwięki przeszkadzają mu tak, jakby sprawiały ból
- słucha dźwięków wydawanych przez siebie
- ma bardzo lekki sen
- unika strzyżenia włosów
- boi się dźwięków zwierząt
- wsłuchuje się w pozornie nieistniejące dźwięki np. rury, żarówki, schnące ubrania
- chowanie się w ciche miejsca (np. szafki) lub zatykanie uszu
- niechęć do wychodzenia z domu, otwierania okien
- zagłuszanie muzyką
- nie reagowanie na polecenia
- izolowanie się od otoczenia
- protestuje przeciwko manipulowaniu przy uszach
- boi się chrapania, odgłosu burzy, warkotu maszyn i urządzeń domowych
- ma trudności z tolerowaniem stałych dźwięków (szumu fal, szumu klimatyzacji)
|
- przykładanie uszu do źródła dźwięku
- robienie hałasu (często krzyczy, trzaska drzwiami, ostukuje twarde powierzchnie)
- szukanie źródeł dźwięku
- przykłada ucho do wibrujących powierzchni
- lubi przysłuchiwać się maszynom (pralka, zmywarka, odkurzacz)
- lubi spuszczać wodę w toalecie i odkręcać krany
- lubi szum fal i dźwięki o stałym poziomie nasilenia lubi drzeć i gnieść papier
- otwiera i zamyka drzwi z różną siłą
- bawi się dźwiękowymi zabawkami lubi tłok i gwar uliczny
|
- nie reagowanie na dźwięki, polecenia
- wsłuchiwanie się w dźwięki własnego ciała (jest zaabsorbowane wewnętrznymi dźwiękami)
- hiperwentylacja
- zgrzytanie zębami
- wybucha krzykiem bez przyczyny
- przybiera dziwne pozy
- wydaje ciche dźwięki i przysłuchuje się im
|
SMAK |
- spożywanie tylko określonych potraw
- niechęć do jedzenia
- dziecko wypluwa pokarmy
- nie lubi próbować nowych potraw
|
- jedzenie wszystkiego (wszystko bierze do ust),
- pije i je rzeczy niejadalne
- wszystko oblizuje
- wymiotowanie
- fascynacja potrawami o ostrym smaku
- nieumiejętność rozpoznawania smaku potrawy
- próbowanie wszystkiego co jest na stole przed zjedzeniem
- częste przełykanie śliny
|
- nieumiejętność rozpoznawania smaku potrawy
- jedzenie, ssanie, gryzienie, żucie samego siebie (język i policzki)
- zwraca pokarm, żeby go ponownie żuć
- nie zwraca uwagi na jedzenie
- ma spuchnięty język
|
WZROK |
- mruga często powiekami
- przygląda się mikroskopijnym pyłkom kurzu
- lubi zbierać paproszki z ubrań i podłogi
- lubi patrzeć na koła, zegary i przedmioty z obracającymi się częściami np. bąki, płyty
- ma doskonałą pamięć wzrokową
- ma zdolności w zakresie czytania
- lubi przyglądać się kropelce śliny rozciągniętej między palcami
- lubi patrzeć przez małe dziurki, popękane szkło
- fascynują go małe skomplikowane przedmioty
- unika swojego odbicia w lustrze
- układa misterne wzory
- boi się ciemności i nagłego blasku
- zaciska powieki i zasłania rękoma
- pociera oczy, próbuje je wydłubać
- chce się chować przy nadmiarze bodźców świetlnych
- nagły krzyk, złość
|
- wpatruje się w nienaturalny sposób
- wpatruje się w jaskrawe rzeczy (przygląda się słońcu)
- nie reaguje na słabe bodźce
- interesuje się różnymi źródłami światła
|
- pocieranie powiek
- obserwuje ruchy rzęs
- obserwacja kurzu unoszącego się w powietrzu
- wkładanie palca do oczu
- widzi małe plamki, światła, kolory
- patrzy bokiem lub jakby do środka oka
|
DOTYK |
- unikanie kontaktu (dziecko sprzeciwia się dotykaniu)
- niechęć do kontaktu fizycznego z ludźmi
- nie lubi dotykać przedmiotów o różnej fakturze
- nie lubi się myć
- nie lubi metek przy ubraniach
- nie lubi obcinania paznokci
- negatywnie reaguje na dotyk ubrania przylegającego do ciała i krępującego jego ruchy
- nie lubi być przykryte
|
- nie reaguje na ból
- okalecza się samo (uderza, bije, szczypie)
- chowa się w ciasne miejsca, lub owija się ciasno (kocem)
- przytula się do innych, chowa pod pachę
- lubi silny dotyk
- preferuje szorstkie tkaniny
|
- lubi być drapane, często samo drapie się po całym ciele
- często miewa dreszcze
- często ma gęsią skórkę
- po okresie ciszy i spokoju nagle zaczyna się gryźć lub bić
|
RÓWNOWAGA |
- niechęć do poruszania się
- niechęć do bycia przemieszczanym
- sztywność
- choroba lokomocyjna(wymioty)
- upadki, chwiejny chód
- szukanie oparcia, przytrzymywanie się w trakcie chodzenia przy ścianie
|
- bujanie się
- kręcenie w kółko
- przewracanie się
|
- przewracanie się
- niezgrabność ruchów
- choroba lokomocyjna
|
WĘCH |
- zatyka nos
- czuje zapachy na które inni zwykle nie reagują
- stroni od silnych zapachów
- wymiotuje lub ma mdłości na zapach własnego moczu
- odmawia oddawania stolca
- niechętnie ssało pierś
- pociera nos
- reakcja wymiotne na zapach
- unikanie miejsc w których są silne zapachy (np. nie wchodzenie do kuchni podczas gotowania)
- nie przytyka pachnących rzeczy do nosa
- podczas jedzenia zatyka nos/ odmawia jedzenia intensywnie pachnących potraw
- łatwo się dławi
|
- wszystko wącha/ poszukuje silnych wrażeń zapachowych
- obwąchuje przedmioty i ludzi
- lubi zapachy towarzyszące gotowaniu
- zjada rzeczy niejadalne
- sprzeciwia się spuszczaniu wody, rozmazuje kał, bawi się moczem
- fascynacje nie specyficznymi zapachami
- przywiązanie do pewnych przedmiotów pachnących
- nie reaguje na słaby zapach
|
- chucha na rękę i chce to poczuć
- wkładanie do nosa różnych przedmiotów
- szybko i gwałtownie oddycha
- jest napięte kiedy przeziębi się i ma katar
|