Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu

ĆWICZENIA POPRAWIAJĄCE ZDOLNOŚĆ KONCENTRACJI UWAGI DLA UCZNIÓW

  • Postaraj się głęboko oddychać, ponieważ bez odpowiedniej ilości tlenu Twoja koncentracja spadnie - nabierz głęboko powietrza przez nos, aby poruszyć mięśnie przepony. W trakcie wdechu brzuch powinien się uwypuklić. Wydech powinien trwać dwukrotnie dłużej niż wdech. Powtórz to ćwiczenie 4 razy. Mięśnie rozluźnią się, a umysł stanie się jaśniejszy.
  • Połóż przed sobą dowolny obrazek. Może to być widokówka. Popatrz na nią przez minutę. Staraj się zapamiętać wszystko co się na niej znajduje. Następnie zakryj i opowiedz treść obrazka ze wszystkimi szczegółami.
  • Układaj puzzle, staraj się myśleć co do czego pasuje i unikać metody prób i błędów.
  • Wykonuj proste zadania matematyczne takie jak np.dodawanie, mnożenie do 100 itp., to świetny trening. Zadania powinny być wykonywane w pamięci, a ich trudność dostosowana do wieku.
  • Rozwiązuj labirynty, ale także samodzielne rysuj.
  • Twórz rysunki poprzez łączenie punktów.
  • Rozwiązuj wszelkie matematyczno – logiczne łamigłówki np. sudoku, graj w bierki, szachy, warcaby, memory itd.
  • Połóż przed sobą książkę, gazetę z jakimś rysunkiem i postaraj się go dokładnie przerysować. Następnie sprawdź ile błędów zrobiłeś, co umknęło Twojej uwadze.
  • Usiądź z mamą, tatą, bratem lub siostrą – plecami do siebie. Kolejno, raz jedna osoba, raz druga, opiszcie jak najdokładniej, jak jest ubrana osoba za waszymi plecami. Teraz odwróćcie się i sprawdźcie, jak wam poszło.
  • Zasłoń oczy chustką, szalikiem, a ktoś z domowników poda Ci dowolny, prosty w kształcie przedmiot np. łyżeczkę. Musisz poznć kształt przedmiotu przez dotyk, następnie go narysować. Po wykonaniu rysunku sprawdź czy prawidłowo odgadłeś.
  • Poproś kogoś z rodziny żeby rozłożył przed Tobą kilka przedmiotów. Masz chwilkę na dokładne przyjrzenie się kolejności ich ułożenia. Teraz zasłoń oczy, a ktoś zabierze jakiś przedmiot. Twoim zadaniem będzie odgadnięcie, który przedmiot został zabrany, a który zmienił kolejność ( zaczynamy od 3-4 stopniowo zwiększając ich ilość ).

 

                                                                   Opracowała: Agnieszka Tadrzak - pedagog