Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu

Jak odżywiać się w czasie epidemii, żeby zwiększyć odporność?

             Choroba koronawirusowa (COVID – 19) to choroba zakaźna wywołana przez nowego wirusa. Jest to infekcja dająca objawy podobne do grypy, czy też przeziębienia. Jak podczas każdej choroby wirusowej dróg oddechowych, na wzmocnienie odporności naszego organizmu, bardzo korzystnie wpływa aktywność fizyczna, wysypianie się, skuteczne zarządzanie stresem, ale najistotniejsza jest dbałość o higienę i odpowiednia dieta.

            W obliczu wszechstronnego koronawirusa warto stymulować układ odpornościowy, spożywając produkty zawierające odpowiedni zestaw witamin i minerałów. Działanie witaminy A i C wzmacnia odpowiedź immunologiczną w przypadku wtargnięcia do organizmu toksyn i innych niekorzystnie działających obcych substancji. Jedzmy więc: marchew, brokuły, szpinak, morele, mango, pomarańcze, grejpfruty, kapustę i paprykę.

            Znaczenie witaminy D w kontekście układu odpornościowego jest również niebagatelne. Organizm samoczynnie produkuje tę witaminę pod wpływem światła słonecznego, a jej niedobór dotyczy okresów zimowych, z mniejszą ilością słońca. Ten cenny dla zdrowia składnik znajdziemy w mleku, jajach, serach i tłustych rybach.

             Inny mikroelement, dzięki któremu możemy pozbyć się objawów typowych dla przeziębienia, jest cynk, którego szukajmy w jogurtach, orzechach, ziarnach i mięsie.

           Prawidłowe działanie układu immunologicznego zależy także od białka, będącego ważnym składnikiem przeciwciał i komórek odpowiadających za reakcję odpornościową. Źródłem białek roślinnych oraz zwierzęcych są takie produkty, jak: jogurty, serek wiejski, mleko, ryby, jaja, drób, wołowina, fasola.

            Na wydolność układu odpornościowego wpływają również prebiotyki (cebula, czosnek, szparagi, banany) oraz probiotyki (jogurty, kefir, kapusta kiszona, chleb na zakwasie).

           W celu zminimalizowania negatywnych czynników wpływających na nasze zdrowie, powinniśmy pamiętać o piciu wody. Nawet lekkie odwodnienie wpływa niekorzystnie na stan fizyczny ciała, dlatego zaleca się regularnie sięgać po różne płyny, przede wszystkim wodę, zupy, owoce i warzywa.

            Przybywa badań naukowych, wskazujących, że odpowiednio zbilansowana dieta może wspierać organizm w radzeniu sobie z infekcjami i walce z różnymi drobnoustrojami.

 

                                                                      Opracowała: Agnieszka Sitarska - logopeda