Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu

Zabawy z mamą i tatą - zabawy dla najmłodszych naszych milusińskich

  • Rysowanie i malowanie – farby plakatówki, pędzelek, dużo kartek papieru, duże kartony i.... duuuuużo cierpliwości, żeby się nie przejmować tym, że wszystko dookoła jest brudne.
  • Karton (np. po telewizorze) do zrobienia domku, który można następnie pomalować razem z dzieckiem.
  • Zabawa w „a ku ku” – przykrywamy dziecko chustką, można w ten sposób chować również zabawki.
  • Jazda samochodem po mieszkaniu z przystankami, zabieranie pasażerów i nazywanie przystanków (uwaga, przystanek komoda, wsiada miś, wysiada piesek, etc.).
  • Wożenie dziecka w kocu po podłodze, wersja huśtawka, ale muszą być dwie dorosłe osoby do bujania.
  • Pływamy na statku – poduszce z kanapy.
  • Zabawa ciastoliną - robimy węże, jeże, bałwanki itp.
  • Domki dla misiów lub innych zabawek – kładziemy na podłodze np. kartonowe pudełka (mogą być z wieczkami), poszukiwanie ukrytych zabawek – zabawa według inwencji.
  • Wersja garnuszka na klocuszek – dziecko wrzuca duże guziki i pojedyncze klucze do puszki z otworem.
  • Czytamy książeczki tzn. objaśniamy obrazki.
  • Zabawa w chowanego – dziecko najczęściej chowa się do naszych kryjówek.
  • Robimy zdjęcia telefonem lub aparatem cyfrowym różnym przedmiotom lub zabawkom w domu, następnie pokazujemy i pytamy gdzie to jest?.
  • Chowamy różne przedmioty, na początek w widoczne miejsca, następnie utrudniamy.
  • Zabawa w teatrzyk – chowamy się za fotelem, misie występują na oparciu. Scenariusz dowolny, można również śpiewać piosenki z wykorzystaniem różnych zabawek.
  • Zabawy z balonem – podbijanie kilku balonów, rysowanie wesołych buziek na balonach, można dokleić „włosy” z krepiny, wypuszczamy powietrze z balona i gonimy za nim.
  • Turlanie się po podłodze.
  • Kulki z papieru – robimy kule z gazet, którymi można się obrzucać lub wrzucać np. do dużego garnka, drzemy papier na drobne kawałeczki, w ten sposób powstaje „śnieg”. Kawałeczki papieru można zbierać łopatką do wiaderka, podrzucać i rozdmuchiwać - bałaganu co niemiara, ale szybko się sprząta!!
  • Zabawy z parasolką: do końcówek parasolki przywiązujemy na nitkach małe zabawki lub figurki wykonane z papieru – chodzimy po domu śpiewając wesołe piosenki, chowamy się pod parasol i mówimy „pada deszcz”, zabawy według inwencji, ale kolorowy parasol dobrze się sprawdza.
  • Bańki mydlane.
  • Tuby kartonowe – z dużych kartonów robimy, tuby i układamy tam pluszowe zwierzaki, później wyjmujemy drugą stroną.
  • Oglądanie zdjęć – poświęcamy kilka zdjęć gorszej jakości na specjalny album do oglądania dla dziecka, można tam umieszczać zdjęcia wycięte z gazet.
  • Zjeżdżalnia – obok fotela układamy poduchy, na które można zjeżdżać.
  • Odrysowywanie kształtów rączek i stóp – następnie dziecko może je pokolorować.
  • Papierowe samoloty – robimy samoloty z papieru (takie jak w szkole podstawowej), rzucamy i ganiamy za nimi po całym domu.
  • Basen – wyciągamy wszystkie akcesoria basenowe (czepek, kostium, koło, piłka itp.) i pływamy po podłodze, można wykorzystać mały basenik ogrodowy – oczywiście bez wody.
  • Kąpiel „na sucho” – wyjmujemy wanienkę dziecka, wrzucamy zabawki, można wykąpać lalę, wykonując wszystkie czynności jakie robimy w czasie kąpieli dziecka.
  • Zabawy latarką – w ciemnym pokoju zapalamy i gasimy latarkę mówiąc „jasno – ciemno”, „światło – nie ma światła”, można przykleić kolorową krepinę.
  • Wieża z pudełek – zbieramy pudełka różnej wielkości (np. po butach, lekarstwach, ryżu, sokach itp.), budujemy z nich wieże i różne domki, a następnie rozwalamy. Można wkładać większe w mniejsze.
  • Grzechotki – do puszek po napojach lub plastikowych butelek wrzucamy ryż, kaszę itp. Grzechotki wykorzystujemy w trakcie śpiewania rytmicznych piosenek.
  • Czarodziejska różdżka – z kolorowej krepiny wycinamy paski, przyklejamy do patyczka, wykorzystujemy w czasie różnych zabaw.
  • Karuzela – wprawiamy w ruch obrotowy np. kółka z piramidki, dziecko może je łapać.
  • Trąby z papieru – robimy tuby z papieru i trąbimy przez nie.
  • Tor przeszkód – robimy prosty tor przeszkód z krzeseł, poduszek itp. pokonujemy go razem z dzieckiem.
  • Szałas – budujemy szałas z koców i krzeseł.
  • Pociąg – ustawiamy pociąg z krzeseł.