- Odwiedziny: 23591
- Do końca roku: 343 dni
- Do wakacji: 154 dni
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przasnyszu
-
Statystyki
Procedura przyjęć
ZASADY OGÓLNE
- Wizyta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nie wymaga skierowania, jest dobrowolna i nieodpłatna.
- Poradnia udziela pomocy dzieciom/uczniom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.
- W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola/szkoły pomocy udziela się, jeśli dzieci zamieszkują w rejonie działania Poradni, czyli na terenie powiatu przasnyskiego.
- W zależności od zgłaszanego problemu klient może skorzystać z pomocy: logopedy, pedagoga, psychologa zgodnie z przydzielonym rejonem.
- Wszyscy klienci Poradni mają zapewnioną ochronę danych osobowych i realizację zasady równości w dostępie do usług Poradni.
- Pełnoletni uczeń bądź rodzice/prawni opiekunowie mają prawo na każdym etapie postępowania zrezygnować z pomocy Poradni.
ZGŁASZANIE DZIECKA/UCZNIA DO PORADNI
- Podstawą do zgłoszenia dziecka/ucznia do Poradni jest złożone i zarejestrowane w sekretariacie Poradni pisemnego zgłoszenia rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia. Druki zgłoszeń są dostępne w sekretariacie Poradni oraz na stronie internetowej Poradni w zakładce "Do pobrania".
- Do zgłoszenia można dołączyć posiadaną dokumentację medyczną lub inną potwierdzającą zgłoszone problemy.
- Opiekunowie prawni dziecka/ucznia powinni dołączyć do wniosku dokument poświadczający ustanowienie ich opiekunami prawnymi.
- W sytuacjach szczególnie uzasadnionych Poradnia zajmuje się sprawą również na telefoniczne zgłoszenie rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia, a druk zgłoszenia wypełniają rodzice/prawni opiekunowie lub pełnoletni uczeń przed wizytą
- Zarejestrowane zgłoszenie pracownik sekretariatu przekazuje właściwemu pracownikowi pedagogicznemu Poradni.
- Termin wizyty w Poradni na badania diagnostyczne wyznacza pracownik sekretariatu, zgodnie z kolejnością zarejestrowanych zgłoszeń lub w najbliższym wolnym terminie lub innym dogodnym dla klienta terminie w godzinach pracy Poradni. Czas oczekiwania na termin uzależniony jest od ilości zgłoszeń w danym okresie.
- W szczególnie wyjątkowych i podyktowanych ważnymi potrzebami sprawach, termin może być wyznaczany poza kolejnością zgłoszeń.
- Klienci powiadamiani są o terminie wizyty w Poradni osobiście lub telefonicznie.
- Na umówiony termin spotkania należy zgłosić się z numerem PESEL badanej osoby.
- Do Poradni dziecko przychodzi z rodzicem (prawnym opiekunem lub osobą pełnoletnią wyznaczoną przez rodzica) i pozostaje pod jego opieką. W przypadku osób pełnoletnich obecność rodziców nie jest konieczna, ale niejednokrotnie wskazana ze względów diagnostycznych.
- Czas wizyty u specjalisty może wynosić do 2 godzin. W trakcie badania diagnostycznego opiekę nad dzieckiem przejmuje odpowiednio: psycholog, pedagog, logopeda. O ewentualnej obecności rodzica/prawnego opiekuna decyduje diagnosta.
- Niezgłoszenie się na badanie w wyznaczonym terminie, bez wcześniejszego odwołania wizyty, powoduje konieczność ponownego oczekiwania w kolejce.
- Dla pełnej rzetelności diagnozy niezbędna jest dobra kondycja psychofizyczna dziecka Zaleca się też, żeby dziecko było wyspane i najedzone. Dziecko, które jest w złej formie fizycznej, niewsypane albo głodne, nie jest w stanie pracować podczas badania adekwatnie do swoich możliwości, co bezpośrednio wpływa na wynik badania psychologiczno-pedagogicznego.
- Prosimy o przyprowadzanie na badania i zajęcia terapeutyczne dzieci zdrowych, tzn. jeżeli w dniu badania dziecko jest przeziębione, ma gorączkę, biegunkę, mocny katar lub kaszel, jest bardzo osłabione prosimy o telefoniczne uprzedzenie o tym fakcie i ewentualną konsultację co do możliwości przyjęcia przez nas dziecka w innym terminie.
WSTĘPNE KONSULTACJE
- W ciągu dwóch tygodni od zgłoszenia rodzica/prawnego opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na pierwszą wizytę ustalany jest w przypadku potrzeby termin wstępnej konsultacji, na którą zgłasza się rodzic sam z posiadaną dokumentacja dziecka (wyniki badań, prace dziecka, diagnozy psychologiczne, opinia ze szkoły)
- W trakcie wstępnej konsultacji poddawana jest analizie zgromadzona dokumentacja, przeprowadzony zostaje wywiad na temat występujących u dziecka trudności, specyfiki zgłaszanego problemu, przebiegu rozwoju dziecka. Rodzic uzyskuje informacje o przebiegu wsparcia i pomocy oraz na temat miejsc i form specjalistycznej pomocy.
- W przypadku zakwalifikowania dziecka/ucznia na badania diagnostyczne w celu wydania opinii w Poradni rodzic/prawny opiekun wypełnia wniosek w trakcie wstępnej konsultacji.
DIAGNOZOWANIE
- Zespół diagnozujący przeprowadza analizę zgłoszenia dziecka oraz posiadanej dokumentacji (zaświadczenie lekarskie, karta leczenia szpitalnego, orzeczenie o niepełnosprawności, opinia o dziecku z przedszkola / szkoły / placówki, poprzednie opinie lub orzeczenia).
- Zespół diagnozujący dokonuje przemyślanego, adekwatnego do potrzeb diagnozy, wyboru metod, narzędzi i technik diagnostycznych.
- Zespół przeprowadza badanie diagnostyczne: psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne.
- Poszczególni członkowie zespołu diagnozującego przeprowadzają analizę wyników badań.
- Zespół diagnozujący po wzajemnych konsultacjach specjalistycznych wypracowuje wspólne stanowisko i zalecenia.
- Zespół omawia z rodzicem efekty postępowania diagnostycznego, przekazuje wyniki badań oraz ustala dalsze działania.
- W przypadku zasadności wydania opinii, po zakończeniu postępowania diagnostycznego, rodzic / prawny opiekun / pełnoletni uczeń, otrzymuje druk Wniosku o wydanie opinii oraz zostają mu udzielone niezbędne wskazówki dotyczące jego wypełnienia.
OPINIOWANIE
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców, prawnych opiekunów albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
- Wniosek o wydanie opinii, w postaci papierowej lub elektronicznej rejestrowany jest w Księdze Rejestru (powinien zawierać pieczęć "data wpływu") oraz przekazany zostaje do Zespołu diagnozującego.
- Osoba składająca wniosek może dołączyć posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek (wyniki badań specjalistycznych, opinię nauczyciela / wychowawcy, zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka / ucznia).
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne zaświadczenie lekarskie, wnioskodawca przedstawia takie zaświadczenie na wniosek Poradni. Jeżeli ze względu na konieczność przedstawienia zaświadczenia lekarskiego nie jest możliwe wydanie przez Poradnię opinii w wymaganym terminie, opinię wydaje Poradnia w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia.
- Poradnia może zwrócić się do dyrektora przedszkola / szkoły / placówki o wydanie o dziecku opinii nauczyciela / wychowawcy, informując o tym wnioskodawcę.
- Opinię opracowują specjaliści diagnozujący dziecko w ciągu 2 tygodni od daty wpływu wniosku i przekazują do sekretariatu Poradni. Opinia musi być przekazana do głównego komputera w sekretariacie Poradni.
- Pracownik sekretariatu rejestruje opinię, nadaje jej ostateczny kształt oraz przekazuje w jednym egzemplarzu do sprawdzenia i podpisu członkom zespołu diagnozującego.
- Podpisany przez pracowników egzemplarz opinii zostaje zwrócony do sekretariatu, po czym przekazany przez pracownika sekretariatu do Dyrektora Poradni w terminie nie dłuższym niż 3 tygodnie od daty wpływu wniosku.
- Sprawdzona i podpisana przez Dyrektora opinia przekazana jest do sekretariatu celem przygotowania do wydania w jednym egzemplarzu.
- Za przesłanie opinii pocztą lub osobisty odbiór przez wnioskodawcę odpowiada pracownik sekretariatu. Odbiór opinii w sekretariacie odbywa się za potwierdzeniem.
- Poradnia wydaje informację o wynikach przeprowadzonej w poradni diagnozy na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia.
- Procedura wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju jest taka sama jak przy wydawaniu orzeczeń, rodzice dziecka wypełniają stosowny wniosek załączając do niego zaświadczenie lekarskie, wyniki badań.
- Istnieje możliwość przekazania kopii opinii do przedszkola/szkoły, do której dziecko/uczeń uczęszcza na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia.
ORZEKANIE
W przypadku ubiegania się o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną należy złożyć wniosek dostępny w sekretariacie Poradni lub na stronie internetowej i zaświadczenie o stanie zdrowia, wystarczy o lekarza pierwszego kontaktu.
- W przypadku ubiegania się o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z innymi niepełnosprawnościami (słabosłyszeniem, słabowidzeniem, niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym zespołem Aspergera, zagrożenie niedostosowaniem społecznym i niedostosowanie społeczne) należy złożyć wniosek dostępny w sekretariacie Poradni lub na stronie internetowej i zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza prowadzącego, w tych przypadkach specjalisty.
- W przypadku ubiegania się o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do wniosku należy dołączyć zaświadczenie lekarskie określające powód ubiegania się o nauczanie indywidualne oraz proponowany okres tego nauczania (nie krótszy niż 30 dni). Jeżeli nauczanie dotyczy ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie wówczas należy dołączyć zaświadczenie od lekarza medycyny pracy.
- Rodzice ubiegający się o wydanie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych do wniosku dołączają zaświadczenie od lekarza specjalisty.
Wskazane jest dołączenie do wniosków o wydanie orzeczenia opinii wychowawcy, nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem/dzieckiem szkoły/przedszkola.
ZGŁASZANIE DZIECI/UCZNIÓW NA ZAJĘCIA DO PORADNI
- Terapia pedagogiczna – zapisy do 30 września w sekretariacie Poradni, w innym okresie w miarę wolnych miejsc.
- Terapia logopedyczna – w ciągu całego roku szkolnego bezpośrednio u logopedów w miarę wolnych miejsc.
- Terapia psychologiczna- zapisy w sekretariacie Poradni w ciągu całego roku szkolnego w miarę wolnych miejsc. W sytuacjach traumatycznych i zagrażających życiu od chwili zgłoszenia.
- Terapia EEG BIOFEEDBACK- zapisy telefoniczne i osobiste w ciągu roku szkolnego. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.
- Terapia Integracji Sensorycznej SI – zapisy do końca sierpnia u terapeutów lub sekretariacie Poradni.
- Trening Umiejętności Społecznych- (TUS)- zajęcia rozpoczną się z chwilą zebrania grupy. Zapisy trwają.
- Terapia rodzin – według zgłoszeń.
- Inne zajęcia zgodnie z ofertą Poradni na dany rok szkolny – zapisy w sekretariacie do końca września.